Årboka 2023 er klar for utdeling

Nå er Årbok for Orkdal 2023, Våttå-tå, kommet fra trykkeriet.

Mandag 20. november vil årboka bli presentert på eit møte i kommunestyresalen i Orkland rådhus. Frå kl. 18.00 vil medlemmer kunne hente boka si (som inngår i medlemskontingenten), og andre kan kjøpe boka. Prisen er 350 kr, det samme som medlemskontingenten. Medlemmer som ikkje henter årboka på møtet vil få tilsendt årboka i nær framtid.

Møtet starter kl. 19.00. Først blir det presentasjon av årboka. Etter ein pause skal Gunnar Lysholm ha eit kåseri om akevittens historie.

Vel møtt til alle!

Årboka 2022

«Våttå-tå» – Årbok for Orkdal 2022 er nå kommet fra trykkeriet.

Fredag 18. november skal årboka presenteres i kommunestyresalen i Orkland Rådhus på Orkanger. Møtet starter kl. 19.00, men boka kan kjøpes for 350 kr frå kl. 18.30, og medlemmer i Orkdal Historielag kan da hente årets årbok.

Som vanleg er det mange gode og godt illustrerte artikler. Men i år er det mykje nytt stoff frå krigen. Dette fordi ein har fått til no ukjente artikler som motstandsfolk i Orkdal har skrevet.

Den som starta den første væpna motstandsgruppa i Orkdal, Per Buan, har skrevet eit tjukt hefte. I tillegg er det kortare artiklar av motstandsfolka Einar Holt, Johan Elvbakken, Erik Solhus, Arne Solhus, Asbjørn Lefstad, Sivert Tuflåt, Olav L. Sæther, Torfinn Bjørnaas, Andreas Rikstad, Jan Berg, og Per Buan. Dette er sammenfatta i ein lengre artikkel, pluss ein egen artikkel med det Olav L. Sæther skreiv.

Innholdsfortegnelsa er:

5 – Forord7 – Vannforsyningen i Orkdal 100 år Arnfinn Sæthre

27 – Verdens første miljøvernminister kom syklende til Follo høsten 1934 Arne Asphjell

33 – Minneglimt frå gløymeboka Oddbjørn Kvålsvold

41 – En soldat forteller fra kampene i Gratangen 1940 Johan Asphjell

51 – Litt om samvirkelaget på Fannrem Kjell Rønningsbakk

58 – Utsikt fra Rokollen i juni 1972 Arnfinn Sæthre

61 – Motstandskamp i Orkdal under den andre verdskrigen Folke Forfang

105 – Dokument om motstand Olav L. Sæther

117 – Gjeterminner fra Fleskskinkdalen på Kjølen Arnljot og Olav Sigurd Kvaale

129 – Brannbiltransport på sparebluss Arne Asphjell

133 – Eit motkulturelt skoleslag Eivind Hasle

143 – Østhusveien – det gamle veifaret Arnfinn Sæthre

160 – 1958 – 15 år og fjordfisker Arnfinn Sæthre

163 – Rutebiltrafikken i Orkladalen – pionertiden EMC (Emil Martinus Carlsen)

Lagsdrifta under korona-epidemien

Korona-situasjonen gjør at omtrent all aktivitet i Orkdal Historielag ligg brakk. Det er mange organisasjoner som slit med det samme.

For å bedre kontakten på dei fora som er åpne har historielaget tenkt å sende ut informasjon på e-post minst to ganger i året frå 2021. Men da treng vi e-post-adresse til dei som ønsker å motta informasjonsskriva. Det er også greit å ha mobil.nr. for å kunne sende SMS.

Informasjon om e-post-adresse og mobil.nr. kan gis på telefon til Folke Forfang tlf. 4152.5154, eller ved å gå inn på heimesida til historielaget, https://www.orkdal-historielag.no/, der det ligg eit skjema klart for adresseforandringer, e-postadresse og mobil-nr.

Historielaget er også på Facebook. Gå inn på Facebook og søk på: «Orkdal Historelags offisielle FB gruppe».

Så er laget også inne på Instagram. For å finne oss: Logg deg inn og søk på: orkdalhistorielag

Styret i Orkdal Historielag

Åpent møte med Jon Fredrik Skauge

Onsdag 22.januar arrangerte Orkland Bygdekvinnelag og Orkdal Historielag et felles møte med temaet Michelin-stjerner og tradisjonsmat. Jon Fredrik holdt et veldig bra foredrag om bakgrunnen for at han ble engasjert i samarbeidet med Creto.

Det ble orientert litt om Historielagets arbeid og det ble servert kaffe med smaksprøver på tradisjonsmat. Til slutt ble det visning av gamle bilder fra Orkdalsområdet. Det mest overraskende var nok at lederen i Norges Bygdekvinnelag, Ellen Krageberg, plutselig dukket opp uanmeldt. Hun var i Trøndelag og fikk nyss i dette arrangementet via Facebook.

Velfortjente blomster til Jon Fredrik Skauge.
Litt av forsamlingen som møtte opp.

Velkommen hit

Oppdatering av hjemmesiden.
Vi jobber i bakgrunnen med oppdatering av disse sidene. Det gjøres på fritiden av frivillige så fremgangen kan variere.

Prosjekt Husmannsplasser.
Vi gjør oppmerksom på at tirsdag 14. januar kl. 18:30 starer første møte i prosjekt «Husmannsplasser i Orkdal» Det foregår på Orkdal Folkebibliotek på Orkanger på møterommet i 2. etasje. Det er et åpent møte for alle interesserte. Har du kunnskap om eller interesse for temaet så møt opp. Kanskje blir det en kaffekopp også. Ta gjerne med bærbar PC om du har.

Årsmøte 2020.
Årsmøtet går av stabelen tirsdag 25. februar kl. 18:30. Vi kommer tilbake til saken med litt mer info litt senere med sakliste og møtested.